Δασκάλα ΣΤ3 (47ο Δημ.Σχ. Ηρακλ) : Τελάκη Σοφία

Δασκάλα ΣΤ3 (47ο Δημ.Σχ. Ηρακλ) : Τελάκη Σοφία
Δασκάλα ΣΤ3 : Τελάκη Σοφία

« Αναγνώριση, έκφραση, διαχείριση συναισθημάτων. Σωστή συμπεριφορά.Κοινωνικοί κανόνες και ενσυναίσθηση. Ομαδικότητα».


                                                                                                         
 Τμήμα : Γ1                                                                                                   
Σχολικό έτος: 2015-16




 Με το παραπάνω πρόγραμμα ασχολήθηκαν οι μαθητές και μαθήτριες του Γ1 τη φετινή χρονιά. Στόχος του προγράμματος ήταν  η συναισθηματική και κοινωνική αγωγή στο σχολείο να βοηθήσει τους μαθητές στην εκμάθηση δεξιοτήτων, ώστε να αλληλεπιδρούν πιο αποτελεσματικά με τους άλλους και να διακρίνονται από συναισθηματική, κοινωνική και σωματική υγεία, τομείς που είναι αλληλένδετοι μεταξύ τους. Οι μαθητές, με τη βοήθεια της δασκάλας τους, ασκήθηκαν σε διαδικασίες έκφρασης και διαχείρισης των συναισθημάτων τους, στην επίλυση προβλημάτων και συγκρούσεων, καθώς και στη διαδικασία να μπορούν να αντιλαμβάνονται τη θέση και την οπτική των άλλων. Τέλος, επιδίωξη του προγράμματος ήταν να  κατανοήσουν  και να σεβαστούν τη διαφορετικότητα της προσωπικότητας του κάθε ατόμου και τη διαφορετική δυναμική του καθένα στα πλαίσια της ομάδας.
Η δασκάλα του τμήματος Γ1  Τελάκη Σοφία, προκειμένου να καλυφθεί το παραπάνω πρόγραμμα πολύπλευρα και μέσω διαφορετικών οπτικών, συζήτησε με τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων οι οποίοι  αποφάσισαν να συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, προκειμένου να βοηθήσουν μέσω των δικών τους μαθημάτων στην επίτευξη του κοινού στόχου.
Οι εκπαιδευτικοί που εμπλέκονται στο πρόγραμμα είναι:
1.   Τελάκη Σοφία                 Δασκάλα τμήματος
2.   Γκλεζάκου Αντωνία         Καθηγήτρια Αισθητικής Αγωγής
3.   Ρονιώτης Αλέξανδρος      Καθηγητής Πληροφορικής
4.   Τζιουμέρκα  Θάλεια         Καθηγήτρια  Φυσικής Αγωγής

Οι θεματικοί άξονες με τους οποίους  ασχολήθηκε  η δασκάλα του τμήματος  είναι οι εξής:
Α) Αναγνώριση, έκφραση, διαχείριση συναισθημάτων
Β) Κοινωνικοί κανόνες
Γ) Παιχνίδια ρόλων και ενσυναίσθηση
Δ) Η αξία της φιλίας
Ε) Θετικές και αρνητικές συμπεριφορές
ΣΤ) Δραστηριότητες ενδυνάμωσης της ομάδας
 Ζ) Διαφορετικότητα


Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουν                                              


    Οι παραπάνω θεματολογίες  αναπτύχθηκαν μέσα από τη  λογοτεχνία (π.χ.: «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε», «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε», «Το δέντρο που έδινε»…),  μέσα από την επεξεργασία κειμένων , μέσα από τη ζωγραφική και το σχηματισμό προσώπων με διαφορετικά συναισθήματα, μέσα από κατασκευές , μέσα από κοινωνικές ιστορίες και παιχνίδια ρόλων, μέσα από την ποίηση, μέσα από δραστηριότητες ενδυνάμωσης της ομάδας, μέσα από την ανάλυση των λέξεων και τη δυναμική τους στο λόγο (λέξεις που πληγώνουν, λέξεις που χαϊδεύουν, λέξεις και δράσεις που δημιουργούν φιλίες), μέσα από παιχνίδια διαχείρισης θυμού, μέσα από ηλεκτρονικές ιστορίες με σενάριο και ήρωες που δημιούργησαν οι μαθητές. Οι μαθητές του Γ1 χαρούμενοι για τη δουλειά που έκαναν, αποφάσισαν  να την παρουσιάσουν σε μαθητές άλλων τμημάτων του σχολείου, δίνοντας τα δικά τους μηνύματα για θέματα σωματικής και λεκτικής βίας. Παράλληλα μοίρασαν σελιδοδείκτες με το σύνθημα της ιστορίας τους: «Για καλύτερη παιδεία, όχι βία στα σχολεία». Για να δείτε την ιστορία τους πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:

   Οι παραπάνω δραστηριότητες πραγματοποιούνταν όχι μόνο στα πλαίσια της Ευέλικτης ζώνης, αλλά και σε καθημερινή βάση, όταν δινόταν αφόρμηση από άλλα μαθήματα ή καθημερινές διαφωνίες των μαθητών. Επίσης,  η οργάνωση των παιδιών σε ομάδες και η χρήση πίνακα επιβράβευσης,  βοήθησε αρκετά να αντιληφθούν τα παιδιά την αξία της θετικής συμπεριφοράς, τη σπουδαιότητα της στήριξης της ομάδας, του αυτοσεβασμού και του σεβασμού της προσωπικότητας του άλλου.         
     Στη διεκπεραίωση  του προγράμματος μας βοήθησε και η ομάδα φοιτητών Κοινωνικής εργασίας, η οποία δούλευε με τα παιδιά κυρίως το κομμάτι της ομαδικότητας και της διαφορετικότητας,  μέσα από διάφορες δραστηριότητες, που σκοπό είχαν το δέσιμο της ομάδας και την αποδοχή της διαφορετικής προσωπικότητας.  

    H κυρία Γκλεζάκου Τόνια, καθηγήτρια Αισθητικής αγωγής ασχολήθηκε  με τους παρακάτω τομείς:
1.   Ημερολόγιο συναισθημάτων      
2.   Αυτοπροσωπογραφία
3.   Ομαδικές εργασίες
4.   Δημιουργία ιστοριών γραφής και εικονογράφησης  με στόχο την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης
5.   Προβολή και σχολιασμός έργων τέχνης και ανακάλυψη συναισθημάτων

   Ο κύριος Ρονιώτης Αλέξανδρος, καθηγητής Πληροφορικής,  ασχολήθηκε  με  ηλεκτρονικά προγράμματα και εκπαιδευτικά παιχνίδια  που καλλιέργησαν την αποφυγή αποκλίνουσας συμπεριφοράς, ενώ ενίσχυσαν το αίσθημα του αυτοσεβασμού και του σεβασμού των άλλων, την έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, την αξία της φιλίας και της ομαδικότητας.

             Η   κυρία Τζιουμέρκα  Ευθαλία, καθηγήτρια  Φυσικής         
         Αγωγής   ακολούθησε το παρακάτω πρόγραμμα:
   Ξεκίνησε την ομαδική συνεργασία με τη συμμετοχή των παιδιών σε δυάδες (σταθερές στην αρχή και έπειτα κατ’ επιλογή του ίδιου του παιδιού). Έπειτα πέρασε σε ομάδες των τριών παιδιών με δραστηριοποίηση έντονη του ενός εκ των τριών και κυκλικά όλα τα παιδιά έπαιρναν πρωταρχικό ρόλο. Ακόμα εξασκήθηκαν σε πιο οργανωμένη και ομαδική μορφή παιχνιδιών των τεσσάρων ομάδων που  εναλλάσσονταν.
Τέλος, έγιναν πολλά παιχνίδια ρόλων (π.χ.: καθρέπτες, κάνε ότι κάνω…)     


Δικαιώματα
                      Ο κύκλος των συναισθημάτων



                Σελιδοδείκτης: Για καλύτερη παιδεία, όχι βία στα σχολεία



       Παρουσίαση  της  ιστορίας από το Γ1


Συζήτηση με τη διευθύντρια του σχολείου μετά το τέλος της παρουσίασης

            



                                                                              Η   δασκάλα του τμήματος

                                                                                          Τελάκη Σοφία